Tuesday 26 October 2010

Formatge a Varsòvia


En aquest país, o almenys en aquesta ciutat, pots anar tranquilament al super i comprar formatge. Correcte, com a la gran majoria de països. De quin tipus de formatge ja es un altre tema. Sí, pots trobar els típcis PUTOS formatges FRANCESOS xD. Però tampoc no gaires: brie, roquefor, camembert o formatge blau sí que els trobes a tot arreu. Després tens parmesano, grana padano i algun més tipus “blanc” de formatge d'ovella però tampoc gran cosa d'italians. Si te'n vols anar més enllà d'això, xungo D'espanyols no n'hi ha ni un. És literalment impossible trobar un formatge curat o semicurat manxec (ni que sigui el típic gran capitan o garcia baquero) en un supermercat “normal”. Vegi's per “normal” un carrefour gegant on pot semblar que el que no trobis allà significa que no existeix, un Simply que no l'havia vist mai però aquí es força comú i forma part de la cadena Alcampo o qualsevol dels Delikatessi que abunden per tot arreu i que són petits súpers on venen una mica de tot i molt de res. 

Doncs bé, suggereixo a qui tingui algun contacte en la industria del formatge o de la llet en general que es plantegin exportar cap aquí... La majoria de formatges que diríem “polacs”, són els típics gran part fets amb llet de vaca, tot i que n'hi ha algun fet amb llet d'ovella, que venen presentats en forma de barra i que no tenen gust a res definit. Tipus El Cigarral espanyol entre d'altres. No sé si el coneixeu però és el típic que et tallen a les carnisseries o que trobes en forma de cunya als supermercats amb l'envoltori de color groc i que ben bé, ben bé no saps a què té gust ... 

fixeu-vos que han de posar “con sabor” a l'envoltori...


Com aquest en tenim forces nosaltres també, però aquí en són la majoria. Des del meu punt de vista no gaires bons formatges, i me'n considero un amant. Llavors està el wędzony. És un formatge típic de les muntanyes del sud de Varsòvia. Està fet de llet de vaca i per madurar-lo i conservar-lo el posen al foc per fer-ne un fumat. Més tard me n'he assabentat que literalment wędzony significa “fumat”. Adquireix un color semi daurat tirant a marrò que és molt característic. El primer dia que vaig anar a comprar amb les meves companyes de pis em varen comentar: “ Ei! Has de provar aquest formatge. És bastant típic de Polònia.” I jo vaig pensar, home sí és típic, el provaràs...” El que vaig comprar venia presentat en tipus espagueti que aquí es veu que és una manera força comuna de vendre el formatge. L'obres, l'agafes i te'l jales... En venen de forces tipus en aquest format.

En el cas del wędzony, l'olor i el gust però són, per suposat, de conserva fumada. No sóc un amant dels fumats i en provar el wędzony ho vaig tornar a corroborar. Per gustos, colors, però per a mi deu ser lo més semblant a menjar-te un cendrer... De gust a formatge n'hi vaig trobar poc.

no és aquest però l'aparença és la mateixa...


El dilluns o dimarts passat vaig anar a comprar una mica a aquest carrefour gegant que forma part d'un centre comercial immens d'aquí Varsòvia, l'Arcadia. Odio aquest tipus de centres macrocomercials on et volen vendre fins i tot la família amb botigues decorades fins al límit de lo excessiu i preus força elevats per la broma de “tenir-ho tot en un mateix lloc”. Però és a dues parades del pis en tramvia i amb temps, trobes de tot a força bon preu (oli d'oliva més barat que allà, per exemple). Doncs bé, a lo que anem. Arribo a l'Arcadia i a l'entrada em trobo a la Karo, una altre de les meves companyes de pis que era la única que no hi era el dia D de la primera compra. Comprem unes arandeles per a la cortina del bany que necessitàvem al Leroy Merlin i entrem al MacroCarrefour. Agafem cadascú el que necessitem i li pregunto pel formatge. Em diu: “Oh, n'has de provar un de les muntanyes que és la hòstia i molt típic” I jo, que en aquells moment encara no sabia que el wędzony era original de les muntanyes accepto comprar-ne un troç. Aquest cop el vaig agafar en tipus “taco” i no en tenia ni idea que era wędzony. Arribo a casa, i com us podeu imaginar, tan bon punt l'obro i sento la olor a fumat, penso: “Merda! És formatge d'aquell fumat” Vaya primo estic fet... Dos cops en el mateix parany. Per sort, aquest és un troç gruixut i la part externa és la fumada, així que en pots treure-li aquesta i notar-li menys el sabor a fum. Tot i així, avui m'he fet un entrepà de wędzony i salami i és com: “ de que t'has fet l'entrepà?” i tu “de fum! En vols?” Espero no tornar-hi a caure...

No comments:

Post a Comment